نکاتی دربارۀ درد کِتف

در سندرم درد میوفاسیال، یک نقطه دردناک و حساس در یک نقطه از بدن ایجاد گردیده که باعث می شود هم درد در محل خودش ایجاد شود و هم به یک یا چند محل اطرافش انتشار یابد؛ این محلها ممکن است نزدیک و یا دور از محل اولیه باشند. به این نقطه دردناک اولیه، نقطه ماشه ای (نقطه تریگر Trigger point ) می گویند. یکی از شایعترین محلهای اولیه این درد، پشت کتف است. در این حالت یک نقطه درناک و حساس در پشت کتف (معمولاً در بالای زاویه داخلی کتف) قرار دارد؛ یعنی جایی که به پایین ستون فقرات گردنی نزدیک است.
اوایل، درد در همین محل رخ می دهد و بعداً با پیشرفت بیماری، درد به پشت و یا بغل گردن، پشت قفسه سینه، جلوی قفسه سینه در همان سمت، و از همه مهمتر به شانه، بازو و حتی به انگشتان دست هم می رسد. گاهی همزمان با این این درد بیمار احساس ضعف در عضلات اطراف شانه و بازو نیز دارد. درد ناشی از این بیماری نیز مثل سایر بیماریهای اسکلتی – عضلانی مانند آرتروز مفاصل، با سرما و استرس و ناراحتی بیشتر شده و با گرما و آرامش کمتر می شود.
اگر درد به پشت و یا بغل گردن برسد و بازو و دست هم تیر بکشد، شبیه دردهای گردن می شود و لازم است پزشک معالج، هم دردهای گردنی و هم این بیماری را مد نظر داشته باشد تا دچار اشتباه تشخیصی نگردد. در دردهای گردنی، معمولاً حرکات گردن دردناک است و درد آن به صورت تیز و تیر کشنده به دست منتقل می شود و ممکن است شبیه حالت برق گرفتگی احساس شود؛ در حالی که در سندرم درد میوفاسیال، حداکثر درد، روی نقطه حساس اطراف کتف است و از آنجا به بازو و دست میرسد ولی حالت تیز ندارد .

بیشتر بخوانید :  پنج بیماری رایج در ستون فقرات که از طریق جراحی با لیزر قابل درمان است