رهایی از دردهای عضلانی بعد از ابتلا به کرونا چالش بسیاری از مبتلایان است

یک فوق تخصص کنترل و درمان درد در شیراز با بیان اینکه پژوهش‌های علمی و تخصصی نشان داده که درد عضلانی غیرعادی از نشانه‌های کرونا است، گفت: ۴۰ درصد بیماران کرونایی، درد‌های عضلانی را تجربه می‌کنند. به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، تحقق شعار سال ۱۴۰۰ نیازمند نقش آفرینی همه مسئولان و مردم است تا نه فقط یک پشتیبانی و مانع زدایی محدود، بلکه مجموعه‌ای از «پشتیبانی ها» و «مانع زدایی ها» بتواند مؤثر واقع شود و پیشرفتی همه جانبه را در تمامی عرصه‌ها به دنبال داشته باشد. جمعی از پزشکان متخصص در شیراز با کارسازی تراشه‌هایی مبتنی بر فناوری برتر بر روی شبکه اعصاب محیطی و مرکزی بیماران مبتلا به پارکینسون، امکان بهبودی و کاهش آلام و درد در این بیماران را فراهم کردند، این فناوری اکنون تنها از سوی دو شرکت دانش بنیان آمریکایی انجام می‌شود و در انحصار است. حبیب الله ذاکری فوق تخصص کنترل و درمان درد و دانش آموخته دانشگاه تورنتو کانادا در این زمینه گفت: این فناوری در حیطه کاری پزشکی نورومودلیشن میگنجد، متخصصین در این عرصه با تکنیک‌های مختلف تحریک اعصاب محیطی آسیب‌های منتهی به درد را کاهش میدهند. ذاکری اضافه کرد: بیماران دچار پارکینسون و همچنین بیمارانی که دچار وسواس جبری هستند با بهره گیری از روش درمانی موسوم به نورومودلیشن و استفاده از تراشه‌هایی که روی اعصاب محیطی آنان کارگذاشته می‌شود میتوانند امید به بهبودی و تحمل بهتری از درد داشته باشند. او اضافه کرد: گاه آسیب‌های مغزی به علل مختلف میتواند ماندگار شود و بیماران ترخیص شده در بیمارستان با ICU به درجاتی نقص عصبی ماندگار داشته باشند، استفاده از روش‌های درمانی یاد شده که یکی از این تکنیک‌ها است در بیماران دچار پارکینسون میتواند مفید باشد.
بیشتر بخوانید :  درمان دردها بدون جراحی باز در شیراز
این فوق تخصص کنترل و درمان درد و دانش آموخته دانشگاه تورنتو کانادا با بیان اینکه کاگذاری تراشه روی اعصاب محیطی این بیماران نیاز به جراحی دارد و معمولا در بیمارستان‌ها انجام می‌شود، افزود: پزشکان متخصص در شیراز به کنترل درد در این بیماران کمک میکنند، کارگذاری محرک‌های نخاعی موضوعی است که با تحقیق و پژوهش فراوان به دست آمده است و انجام این عمل در شیراز نوید بخش بهبودی بیماران پارکینسون و بیمارانی که از ضایعات عصب محیطی در رنج هستند، است. ذاکری افزود: متخصصان پزشکی برای کاهش آلام و درد‌های این بیماران تلاش میکنند تا درد از محیط ضایعه به مغز منتقل نشود، درد‌هایی که با تزریق دارد و لیزر درمانی برطرف نمیشود معمولا با نورومودلیشن التیام می‌یابد، این روش درمانی در بیمارانی که از درد‌های بعد از عمل جراحی ناراحت هستند نیز تکرار و انجام شده و ثمر بخش بوده است، همچنین بیماران قطع نخاعی میتوانند از این روش برای التیام درد‌های خود بهره گیری کنند. او همچنین از تحریک الکتریکی SCS به عنوان روشی برای کاهش درد نام برد و گفت: این تحریک الکتریکی روشی است که در آن امواج الکتریکی ضعیفی به طناب نخاعی یا برخی از اعصاب خاص این ناحیه ارسال می‌شوند تا از رسیدن سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری شود. محمد رادمهر فوق تخصص کنترل و درمان درد و عضو انجمن جهانی درد نیز از کاهش درد بعد از ابتلا به کرونا و عوارض آن به عنوان موفقیتی دیگر که حاصل تلاش پزشکان در شیراز است نام برد و اظهار داشت: پزشکان متخصص در شیراز بدون آنکه به دنبال درآمد زایی و سود آئری باشند با تمرکز بر طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی به این دستاورد‌های علمی دست یافتند.
بیشتر بخوانید :  کنترل دردهای ناشی از بیماری سرطان
رادمهر با بیان اینکه درد‌های ناشی از کرونا بسیار متنوع و ناشناخته است افزود: بسیاری از بیماران با شکایت از درد‌های دیسک و کمر به مراکز درمانی مراجعه میکنند، اما پزشکان متخصص دریافته اند که برخی از این درد‌ها ناشی از عوارض کرونا است و بیماران را به معاینات پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی ارجاع میدهند. این پزشک متخصص در ادامه اظهار داشت: پزشکان متخصص در شیراز با راه اندازی مراکز تحقیقاتی درد‌های ناشی از کویید ۱۹ را تشخیص داده اند و برای درمان آن با پژوهش و تحقیقات گسترده روش‌های علمی پیشنهاد کرده اند. علی اصغر کریمی متخصص داخلی هم با بیان اینکه تا کنون بیش از ۲۰۰ بیمار از روش‌های درمانی جدید برای بهبود درد و رسیدن به شرایط بهتر برای زندگی استفاده کرده اند گفت: این فناوری درمانی اکنون تنها در شیراز و تهران وجود دارد و توسط پزشکان متخصص پیشنهاد می‌شود، بهبودی بیماران پارکینسون و اختلال روانی وسواس جبری برآیند تحقیقات علمی است که در این عرصه انجام شده است. این پزشک متخصص اضافه کرد: همه بیماران درد را به طور یکسان احساس نمی‌کنند و حتی برخی از آن‌ها گاهی اوقات با درد شدید مواجه می‌شوند. امروزه روش‌هایی که برای کنترل درد معرفی می‌شوند در حال افزایش است به علاوه برخی از مدل‌ها به طور خودکار با حرکات بیمار تنظیم می‌شوند. کنترل درد می‌تواند به یک موفقیت بزرگ برای بهبود برخی از بیماری‌های مزمن تبدیل شود. کریمی ادامه داد: تحریک اعصاب محیطی یک روش مقرون به صرفه برای تسکین درد است. محققان متوجه شدند که هزینه حاصل از تحریک عصبی در مقایسه با سایر روش‌های غیر جراحی موجود هزینه کمتری را به بیمار تحمیل می‌کند. تحریک عصبی محیطی و نخاعی جایگزینی برای مصرف دارو‌های خوراکی است. برخی از افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند قرص بخورند و در این شرایط تحریک عصبی می‌تواند به یک روش جایگزین برای آن‌ها تبدیل شود. تحریک عصبی و نخاعی می‌تواند تا سالیان طولانی به تسکین درد کمک کند و بیمار نیازی به مصرف قرص یا مراجعه مکرر به مطب پزشک نداشته باشد.