درد عصبِ سه قلو چگونه به وجود می آید؟

نورالژی عصب سه قلو یا پی‌درد سه‌قلو Trigeminal Neuralgia یک بیماری مربوط به عصب سه‌قلو است. نورالژی عصب سه قلو سردردی حمله‌ای، ناگهانی و برق آسا در قلمرو یک یا دو شاخهٔ عصب سه قلو در صورت می‌باشد. این بیماری باعث درد شدید در چشم‌ها، دندان‌ها، فک‌ها، پیشانی و بینی می‌شود و اغلب فقط در یک سمت صورت (چپ یا راست) اتفاق می‌افتاد. این بیماری از شدیدترین دردهای شناخته شده توسط بشر است.
عصب سه ‌قلو مانند غده از قسمت جانبی مغز بیرون زده که به آن (گانگلیون سه‌قلو) نیز می‌گویند. سه شاخه عصبی که از این عصب ناشی می‌شوند شامل عصب چشمی، عصب آرواره‌ای پایینی و عصب آرواره‌ای بالایی است. درد عصب سه قلو در یک درصد از بیمارانِ “ام اس” وجود دارد که اغلب طی دوره بیماری ظاهر می‌شود و زنان، اغلب سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.
درد عصب سه قلو اغلب با دردهای میگرنی و دندان درد اشتباه گرفته می‌شود. احساس درد شدید و مکرر در یک قسمت از صورت همراه با سوزش که به‌ طور معمول با لمس‌ و ضربه‌ زدن‌ به ‌صورت‌، مسواک‌ کردن‌، اصلاح‌ کردن‌، قرارگیری در معرض باد و جویدن‌، ظاهر می‌شود که این حملات‌ ممکن‌ است‌ چندین بار در طول روز رخ‌ دهند.
سر درد عصب سه قلو با انقباض غیر ارادی عضلات صورت منجر به بسته شدن ناگهانی چشم و کشیده شدن دهان می‌شود که ممکن است نوعی تیک دردناک برای فرد ایجاد شود. با وجود اینکه این بیماری به ‌طور ناگهانی ایجاد می‌شود در ۸۰ درصد موارد می‌توان با کاهش میزان هر گونه فشارعصبی، عدم قرار گرفتن در معرض باد مستقیم (سرد و گرم)، پرهیز از تحریک صورت، دارو درمانی و اقدامات تهاجمی و غیرتهاجمی درد حاصل از این بیماری را کنترل کرد.

بیشتر بخوانید :  پنج بیماری رایج در ستون فقرات که از طریق جراحی با لیزر قابل درمان است