دانش کنترل درد در شیراز به یاری بیماران آمد

شاید تا چندی پیش، هیچ تدبیری برای دردهای حاد و عذاب‌آور برخی از بیماران اندیشیده نشده بود اما با ایجاد کلینیک‌های درد، این باور در حال شکل گرفتن است که هیچ دردی بی‌درمان نیست.
امروزه با پیشرفت علم پزشکی و به‌کارگیری نوین‌ترین روش‌های تشخیص،کنترل و درمان، پزشکان در تلاش هستند تا با کاهش آلام و رنج بیماران کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشند.
رشته نوپای کنترل درد در ایران یکی از پرکاربردترین رشته‌ها در عرصه پزشکی به شمار می‌رود که با توجه به اهمیت این رشته تخصصی هنوز هم آن طور که باید در میان مردم شناخته شده نیست.
این در حالی است که انجمن جهانی بررسی و مطالعه درد در سال ۱۹۷۳ پایه گذاری شد و قدمت کلینیک‌های درد در کشورهای پیشرفته بیش از سی سال است. شعبه این انجمن در ایران با هدف ارتقا رشته درد در سال ۱۳۸۱ با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خانواده انجمن‌های علمی پزشکی داخل کشور پیوست و پزشکان حرفه‌ای توانسته‌اند با گذراندن دوره‌های مختلف، رشتۀ درد را وارد کشور کنند و در این زمینه به فعالیت بپردازند.
در شیراز که قطب پزشکی جنوب کشور محسوب می‌شود، چندسالی است این رشته مورد توجه قرار گرفته و بیمارانی از فارس و دیگر استان‌های همجوار از مزایای این رشته از علم پزشکی بهره‌مند شده‌اند.
راه‌اندازی کلینیک درد با هدف کاهش یا درمان دردهای مزمن
یکی از پزشکان فوق تخصص کنترل و درمان درد در شیراز بر این باور است که کلینیک‌های درد با بهره‌گیری از روش‌هایی درمانی نوین می‌تواند کمک‌شایانی به درمان انواع دردهای مزمن کنند با درد بیمار را به اندازه‌ای کاهش دهند تا فرد بتواند هر چه بیشتر به توانایی پیشین خود بازگردد.
دکتر حبیب‌اله ذاکری در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: درد یک احساس ناخوشایند ناشی از تحریک پایانه های عصبی است که فرد را از یک شرایط نامناسب آگاه می کند و درد مزمن دردی است که شامل همه دردهای بدن می‌شود و احساس ناخوشایند آن بیش از سه ماه به طول می‌انجامد.
ذاکری، ادامه داد: وقتی مدت زمان درد سه ماه یا بیشتر طول می‌کشد، بدین معناست که اختلالی در عملکرد مسیر حس و درک درد ایجاد شده یا عارضه‌ مزمنی در بدن به پایداری رسیده است. بنابراین درد مزمن برای فرد موجب بروز تغییرات در شیوه زندگی و توانایی‌های عملکردی می‌شود و همچنین علائم و نشانه‌های افسردگی و اضطراب را به همراه دارد.
وی اضافه کرد: بیماری هایی مانند دیسک کمر و درد سیاتیک، درد زونا، آرتریت روماتوئید، نوروپاتی‌های محیطی، سرطان و یا دردهایی با علت نامشخص در مجموعه دردهای مزمن طبقه‌بندی می‌شوند که این گونه دردها می توانند تا سال ها همراه بیمار باشند.
ذاکری بیان داشت: در کلینیک درد به انواع دردهای حاد و مزمن ماهیچه‌ای_استخوانی، مفصلی، سرطانی، آرتروز، دردهای مربوط به اندام‌ها ناشی از دردهای عضلانی_اسکلتی و دردهایی مانند درد عصب سه قلو در ناحیه صورت رسیدگی می‌شود و ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که درد بیمار را درمان کرده یا به اندازه‌ای کاهش بدهیم تا بیمار هرچه بیشتر به توانایی پیشین خود بازگشته و شرایط زندگی راحت‌تری برای فرد فراهم شود.
وی عنوان داشت: بیماران در مواقع درد ممکن است دچار سردرگمی شوند و ندانند که علت درد چیست و باید به کدام متخصص مراجعه کنند. لذا بیمار می‌تواند در هنگام درد، به جای اینکه به‌دنبال متخصصین متعدد باشد، با مراجعه به کلینیک درد، مشکل خود را حل کند.
اینجا بخوانید:

بیشتر بخوانید :  درمان مبتلایان به پارکینسون با روشی جدید در شیراز