جابجایی کشکک زانو ؛ علائم و درمان

جابجایی کشکک زانو یک انحراف انتقالی یا چرخشی کشکک نسبت به هر محور کشکک است و می تواند یکی از عوامل اصلی درد در بزرگسالان باشد.
جابجایی کشکک زانو زمانی رخ می‌دهد که استخوان درشت نی (تیبیا) و نازک نی (فیبولا) از موقعیت طبیعی خود نسبت به استخوان ران (فمور) خارج شوند. “دررفتگی کشکک زانو” آسیب دیدگی مشابه دیگری است که پی‌آمد خارج شدن استخوان کشکک زانو (پاتلا یا کاسه زانو) از محل اصلی خود در شیار کشککی ـ رانی (پاتلوفمورال) است. این استخوان‌ها توسط رباط‌ها، یعنی نوارهای بافت پیوندی محکم پایدار کننده زانو در جای خود نگه داشته می‌شوند. دررفتگی زانو به معنای پاره شدن رباط است.
درمان بدون جراحی
شامل فیزیوتراپی برای جابجایی کشکک زانو/ ماساژ بافت‌های نرم/ الکتروتراپی/ استفاده از عصای زیر بغل/ استفاده از بست ثابت کننده زانو/ بستن یا ضربه خفیف زدن به کشکک برای جا انداختن آن در وضعیت صحیح/ درمان با یخ یا گرما/ تمرینات ورزشی برای افزایش انعطاف پذیری، تعادل و قدرت زانو و بازگشت تدریجی به فعالیت‌های روزمره
درمان با جراحی
با کاهش یا توقف روند بهبودی بیماری با روش های غیرحراحی، نیاز به جراحی برای درمان درد زانو می باشد. این عمل ها را می توان در سه دسته طبقه بندی کرد: جابجایی و انحراف مجدد به حالت اصلی، جابجایی و انحراف مجدد دیستال و عمل هایی که راستای ماهیچه بازشونده را تغییر نمی دهند.

بیشتر بخوانید :  دردهای استخوانی که با خانه تکانی به سراغتان می آید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *