کمر درد

کمردرد مشکل و شکایت شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن روبرو میشوند بعد از سرماخوردگی، دومین عامل مراجعه بیمار به پزشکان است). آمارها نشان میدهد که ۸۰٪ از افراد در دوران زندگی خود حداقل یک مرتبه بعلت کمردرد به پزشک مراجعه کرده اند. همچنین، درد کمر پنجمین علت رایج بستری شدن در بیمارستان ها میباشد و از نظر درمانی، سومین جراحی شایع در مورد بیماران کمر دردی صورت می پذیرد. اگرچه علت کمردرد در بسیاری از بیماران از طریق شکایت بیمار، آزمونهای بالینی و آزمایشگاهی و همچنین بخش تصویر برداری پزشکی قابل شناسایی است ولی بدلیل شایع بودن دردهای ناحیه کمر و عوامل مختلفی که در ایجاد آن نقش دارند، گاهی از اوقات تشخیص علت اصلی به وجود آورنده مشکل است. در صورت بروز ضایعه و درگیر شدن عناصر حساس به درد در ستون فقرات (به هر دلیلی) همانند ماهیچه ها و تاندون آنها، رباطها، فاسیا، مفاصل بین مهرهای پشتی، اعصاب نخاعی و ریشه های آنها، عروق خونی و طناب نخاعی، احتمال ایجاد درد وجود دارد که ممکن است در همان ناحیه و یا نقاط دورتری به شکل دردهای تیرکشنده احساس کردند

کمر درد

علل دردهای کمری

کشیدگی های عضلانی

آیا می دانستید که ناراحتی ناشی از عضله یکی از دلایل شایع کمردرد است؟ در واقع قضیه همین است. روش‌های بلند کردن نامناسب، تلاش بیش از حد، وضعیت بدنی بد، یا یک حرکت ناشیانه یا غلتیدن غیرمنتظره همگی می‌توانند باعث درد عضلانی شوند.

مشکلات ستون فقرات یا دیسک

هنگامی که ماده نرم ژله مانند داخل دیسک های ستون فقرات از جای خود بیرون زده یا پاره می شود، می تواند به اعصاب اطراف آن فشار وارد کند و منجر به کمردرد شود. این وضعیت به عنوان برآمدگی یا فتق دیسک شناخته می شود. اگرچه کمردرد مربوط به دیسک می‌تواند ناشی از آسیب باشد، اما شایان ذکر است که برخی از افراد مبتلا به برآمدگی یا فتق دیسک ممکن است اصلاً کمردردی را تجربه نکنند.

عصب سیاتیک

ناراحتی که به عنوان سیاتیک شناخته می شود از عصب سیاتیک سرچشمه می گیرد، عصب قابل توجهی که از کمر به پشت هر پا کشیده می شود. سیاتیک به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه تظاهر یک مشکل زمینه ای است، مانند تنگی نخاع، عصب تحت فشار یا ملتهب در کمر، یا فتق دیسک.

سایر علل کمر درد

افرادی که از تنگی ستون فقرات، بیماری دژنراتیو دیسک، اسکولیوز، شکستگی های فشاری، آرتریت یا پوکی استخوان رنج می برند، ممکن است با ناراحتی در پشت خود مواجه شوند. خوشبختانه، این نوع کمردرد را می توان از طریق درمان های محافظه کارانه و کم تهاجمی درمان کرد

علل کمردرد

تست های تشخیصی

به منظور شناسایی علت اصلی ناراحتی کمر، متخصص کمردرد یا پزشک ممکن است معاینات تشخیصی مختلفی را انجام دهد. اینها ممکن است شامل عکسبرداری با اشعه ایکس، اسکن MRI، سی تی اسکن و آزمایشات الکترومیوگرافی (EMG) باشد. اشعه ایکس می تواند هم ترازی استخوان های ستون فقرات شما و هر گونه شکستگی یا آرتریتی را که ممکن است به کمردرد شما کمک کند را نشان دهد. اسکن های ام آر آی و سی تی اسکن تصاویر دقیقی از استخوان ها، عضلات، بافت ها، اعصاب، رگ های خونی، تاندون ها و رباط ها ارائه می دهند که می تواند به پزشک شما در درک میزان فتق دیسک، پارگی عضلانی و مشکلات رباط کمک کند. تست EMG برای ارزیابی عملکرد عصب و عضله استفاده می شود

درمان کمر درد

در کلینیک کنترل درد ناب، ما اهمیت یک رویکرد مشارکتی را در میان پزشکان و متخصصان خود در رسیدگی به کمردرد تشخیص می دهیم. ما جایگزین های درمانی مختلفی را ارائه می دهیم که به طور موثر کمردرد را کاهش می دهد، مانند:

روش های دارویی
تزریق استروئید اپیدورال
دیسکوگرافی
تزریق مفصل فاست
تزریق نقطه ای
لیزر دیسک از طریق پوست
رادیوفرکونسی
تزریق مفصل ساکروایلیاک

درمان کمر درد

اولین قدم را به سوی یک زندگی بهتر بردار

همین امروز با درخواست ویزیت پزشکان ما شروع کنید از طریق سامانه آنلاین نوبت دهی کلینیک درد ناب.

آیا سوالی دارید؟ ما می توانیم کمک کنیم!

برای تعیین نوبت ویزیت یک متخصص کنترل درد با ما تماس بگیرید.