نقاط فشاری دردناک

نقاط فشاری دردناک چیست؟

نقاط فشاری دردناک یا همان تریگر پوینت های عضلانی ( Myofascial trigger points) یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد دردهای حاد و مزمن هستند که اغلب در پزشکی امروز مورد بی‌توجهی قرار می گیرند و در عین حال جزو شایع ترین مشکلات سیستم عضلانی اسکلتی محسوب می شوند.  یک عضله نرمال هر زمان که شما بخواهید منقبض و آزاد می شود.  اما نقاط فشاری دردناک، گروه یا قسمتی از عضله هستند که آزاد یا ریلکس نمی شوند و دردناک هستند.

تزریق در نقاط فشاری

تزریق در این نقاط باعث آزاد و ریلکس شدن و به دنبال آن کاهش درد می شود.چرا به تزریق احتیاج داریم؟نقاط فشاری باعث افزایش گرفتگی، درد و یا حتی انتشار درد می شوند (حتی گاهی باعث ضعف و یا دامنه حرکت عضله می شوند  و همچنین گاهی باعث برهم خوردن فیزیک بدنی فرد می شود.

چنانچه شما به دارودرمانی و لیزر پرتوان (بنا به تشخیص پزشک) پاسخ نداده باشید برای شما تزریق در نقاط فشاری دردناک، تجویز می شود.

مزایای تزریق در نقاط فشاری

• تسکین درد
  • ریکاوری سریع
  • عدم احتیاج به بستری در بیمارستان

خطرات و ریسک فاکتورها

شکایات و خطرات در این روش درمانی بسیار اندک و غیر شایع می باشد اما از جمله موارد قابل اشاره در این روش شامل: خونریزی و  آسیب عصب  می باشد. در حین تزریق چه اتفاقی می افتد؟

در این روش تزریق که معمولا در مطب پزشک انجام می شود شما در طی انجام پروسیجر با پزشک خود حرف می زنید. پرستارها در حین انجام  تزریق شما را همراهی می کنند.

• در ابتدا از شما خواسته می شود در پوزیشن مخصوص (مربوط به محل درد) بخوابید.
  • در بیشتر موارد، تزریق بی حسی در ناحیه مورد نظر انجام می گیرد، که باعث بروز کرختکی موضعی و تسکین کوتاه مدت درد می شود.
  • تزریق انجام می شود (در مورد نوع داروی تزریق شده از پزشک خود سوال کنید).
  • تزریق ممکن است باعث درد مختصری در همان ناحیه شود.

چطور از خودمان بعد از تزریق مراقبت کنیم؟

در روز تزریق، ممکن است شما نیاز به استراحت در منزل داشته باشید، و یا اگر احساس راحتی و تسکین درد خود می کنید، می توانید به فعالیت روزانه خود ادامه دهید. معمولا بعد از تزریق ورزش های کششی به شما آموزش داده می شود و از شما خواسته می شود ورزش ها را به آرامی انجام دهید.

به هیچ عنوان بلافاصله پس از انجام تزریق رانندگی نکنید و از یک نفر شما را تا منزل همراهی کند.چه زمانی منتظر بهترین نتیجه باشیم؟

معمولا ظرف یک تا دو روز بعد از تزریق، علائم بهبودی در شما ظاهر خواهد شد. هر فرد پاسخ متفاوتی را به درمان نشان می دهد، لذا، بهترین مدت زمان پاسخگویی و اثربخشی برای هیچ دو فردی لزوماً یکسان نخواهد بود.