شانه

بیشتر مشکلات شانه فقط بر ناحیه کوچکی تأثیر می گذارد و باید پس از مدت زمان نسبتاً کوتاهی بهبود یابد.
اما گاهی اوقات مشکل در شانه شما می‌تواند بخشی از یک بیماری گسترده‌تر و طولانی‌مدت مانند استئوآرتریت یا پلی‌میالژی روماتیکا باشد.
برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، درد و تورم در شانه‌هایشان نسبتاً رایج است.
استئوآرتریت کمتر از سایر مفاصل شانه های شما را تحت تأثیر قرار می دهد، مگر اینکه در گذشته به آنها آسیب رسانده باشید.

چندین دلیل احتمالی دیگر برای درد شانه وجود دارد، مانند:

• التهاب، جایی که شانه شما به عنوان یک واکنش طبیعی به عفونت یا آسیب، داغ، قرمز، متورم و دردناک می شود.
  • آسیب به ماهیچه ها و تاندون های اطراف شانه
  • تنش در عضلات بین گردن و شانه – این معمولاً به وضعیت بدن شما در قسمت بالایی پشت یا گردن بستگی دارد و اغلب به نحوه ایستادن یا نشستن شما در هنگام استفاده از رایانه یا در محل کار مرتبط است.
  • التهاب در بورس – یک بالشتک پر از مایع که به طور معمول به ماهیچه‌ها و تاندون‌ها کمک می‌کند تا به آرامی روی استخوان‌های شانه بلغزند.
  • آسیب به استخوان ها و غضروف، که می تواند ناشی از آرتریت باشد.
  • همچنین ممکن است دردی که در شانه خود احساس می کنید ناشی از مشکل در قسمت دیگری از بدن شما، مانند گردن شما باشد.
  • مشکلات گردن می تواند تیغه شانه یا بالای بازوی شما را دردناک کند. هنگامی که این اتفاق می افتد به عنوان درد ارجاعی یا درد تشعشع شناخته می شود. اگر احساس سوزن سوزن شدن در دست یا بازوی خود و همچنین درد در شانه خود دارید، احتمالاً ناشی از مشکلی در گردن شماست.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

مگر اینکه آسیب جدی داشته باشید یا درد ناگهانی و مداوم داشته باشید، معمولاً می توانید بدون مراجعه به پزشک درد شانه خود را درمان کنید.
اگر پس از دو هفته از درمان خود احساس کردید که درد بهتر نیست، باید به پزشک یا فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید.
همچنین در موارد زیر باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

• درد شدید در هر دو شانه ایجاد شود
  • همچنین در ناحیه ران خود درد داشته باشید
  • احساس تب یا ناخوشی داشته باشید
    اینها می توانند نشانه های بیماری به نام پلی میالژیا روماتیکا باشند که نیاز به درمان فوری دارد.

مدیریت علائم

• داروهای مسکن
    مسکن های ساده، مانند پاراستامول، یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند قرص ها و ژل های ایبوپروفن، از یک داروخانه یا سوپرمارکت می توانند کمک کنند. اما آنها را برای بیش از دو هفته بدون مشاوره بیشتر استفاده نکنید.
  • گرما یا سرما درمانی
    اگر شانه‌تان بعد از یک آسیب جزئی دردناک است یا اگر متورم و گرم‌تر از لمس طرف دیگر باشد، کیسه یخ ممکن است مفید باشد. می توانید از یک کیسه نخود فرنگی یخ زده که در یک حوله مرطوب پیچیده شده است برای محافظت از پوست خود استفاده کنید. آن را بیش از 20 دقیقه در جای خود بگذارید.
  • وضعیت بدن
    وضعیت بدنی بد یا عادات کاری، مانند خمیدن پشت میز، می تواند مشکلات شانه شما را بدتر کند.
  • فشار را کاهش دهید
    به طور کلی، بهتر است تا جایی که می توانید به فعالیت های عادی خود ادامه دهید – اما در آن زیاده روی نکنید. ممکن است نیاز داشته باشید که بیشتر از حد معمول با خودتان قدم بردارید و سعی کنید به تدریج هر روز کمی بیشتر انجام دهید.