رادیوفرکوئنسی نوروتومی

RF یا غیرفعال کردن عصب با امواج، که در این شیوه درمان با استفاده از گرمایی که به عصب فرستاده می شود، عصب غیرفعال شده و دیگر پیام ها را به مغز ارسال نمی کند و در نتیجه درد احساس نمی شود.
سوزن ها از طریق پوست شما در نزدیکی ناحیه دردناک وارد می شود و امواج را به اعضاب هدف انتقال می دهد.
پزشک شما در هنگام انجام RF، برای اطمینان از اینکه سوزن ها به درستی در ناحیه قرار گرفته اند،از اسکن تصویری استفاده می کند.
این روش،اغلب برای بهبود و درمان درد پشت (کمر درد)، گردن و باسن استفاده می شود؛ و برای درمان دردهای مزمن مفید می باشد.

چرا باید RF انجام بدهیم؟! اگر شما به فیزیوتراپی و دارودرمانی پاسخ نداده باشید، پزشک شما ممکن است RF را برای تسکین درد گردن، پشت و لگن توصیه کند، که اصطلاحاً به آن بلوک عصبی نیز گفته می شود.

مزایا این روش

• تا ۸۰ % تسکین درد که به مدت یک سال طول می کشد.
  • روشی است که بهبودی و دوره نقاهت کوتاه تر از جراحی باز دارد.
  • احتیاج به بستری در بیمارستان ندارد.

خطرات این روش

• ممکن است طی یک بار انجام این روش نتایج مطلوب حاصل نشود، و نیاز به تکرار باشد.

توصیه های جدی در این روش این است که بنا به صلاحدید پزشک قبل از انجام این شیوه درمانی، حتما دارو درمانی انجام شده باشد.

آمادگی‌های لازم قبل از انجام

چنانچه شما داروهایی مثل آسپیرین یا داروهای ضد انعقادی مصرف می کنید، از شما خواسته می‌شود چند روز قبل از انجام این عمل، داروها را قطع نمایید. (همیشه قبل از قطع این داروها با پزشکی که این دارو را برای شما تجویز نموده مشورت نمایید)

• لیست تمام داروهایی که مصرف می کنید حتی ویتامین ها و مسکن ها را همراه داشته باشید و به پزشک و پرستار خود قبل عمل، اعلام بفرمایید.
    – ۶ الی ۸ ساعت قبل از عمل چیزی نخورید.

در طی عمل برای شما چه اتفاقی می افتد؟

شما یک لباس مخصوص اتاق عمل می پوشید. در اتاق عمل بر روی یک تخت، به شکم می خوابید و یک سوزن (آنژیوکت) در دست شما قرار داده خواهد شد تا از طریق آن سرم و داروهای لازم را به صورت وریدی دریافت کنید.شما در طی عمل بیدار هستید و این موضوع باعث می شود که با پزشک در ارتباط باشید و چنانچه درد شدیدی احساس می کنید اعلام کنید.
در ابتدا از شما خواسته می شود در پوزیشن خاص بخوابید (بسته به محل درد)، و با نظر پزشک به شما داروی آرام بخش برای جلوگیری از اضطراب داده می شود.
پزشک شما سوزن را وارد محل عمل می کند که درد مختصری دارد و با استفاده از اشعه جای سوزن را قطعی و حتمی می کنند، پس از قطعی شدن جای سوزن، امواج شروع می شود که شما ممکن است احساس مور مور شدن داشته باشید.

بعد از عمل برای شما چه اتفاقی می افتد؟

– هر ۳۰ دقیقه علائم حیاتی شما مرتب توسط پرستار چک می شود (فشار خون، ضربان قلب و وضعیت تنفسی).

• – شما در روز عمل اجازه رانندگی ندارید و بنابراین حتما همراه داشته باشید.
  • – یک تا چهار روز بعد از عمل شما احساس درد در ناحیه تزریق ممکن است داشته باشید.
  • – نواحی تزریق ممکن است احساس بی حسی ضعیف یا خارش حتی تا چندین هفته داشته باشد.

درد شما ممکن است برای چند روز بعد از عمل شدیدتر هم بشود لطفا نگران نباشد، بعد از چند روز علائم بهبودی و کاهش درد شروع می شود.
در هفته اول و دوم بعد از تزریق حتما به کلینیک جهت معاینه و بررسی مراجعه کنید.