تزریق کودال

تزریق کودال چیست؟

طناب عصبی شما، از نخاع به سمت پشت و پاها منتهی می شود. هنگامی که یکی از این رشته ها عصبی به دلیل دیسک آسیب دیده یا وضعیت دیگر دچار تحریک و التهاب می شود (انتهای نزدیک به نخاع)، می تواند باعث درد کمر و پا شود.
کورتیکواستروئیدها داروهایی هستند که خاصیت ضدالتهابی قوی دارند؛ تزریق کودال استروئید، در واقع تزریق در پایین ترین قسمت از فضای اپیدورال است که میزان قابل توجهی التهاب اطراف اعصاب را کاهش می دهد. تزریق کودال می تواند به کاهش دردهای کمر و پا ناشی از سیاتیک، درد مفاصل، تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک و سایر مشکلات کمر کمک کند.

تزریق کودال تنها چند دقیقه طول می کشد و حداقل خطرات را به همراه دارد. انجام این روش قبل از جراحی توصیه می شود.

مزایای تزریق کودال

• باعث تسکین درد می شود.
  • نسبت به جراحی تهاجم کمتری به بافت دارد.
  • خطرات کمتری به همراه دارد.
  • نسبت به جراحی خیلی سریع تر می تواند به زندگی معمولی خود بازگردید.
  • نیازی به بستری در بیمارستان ندارد.

موارد منع انجام تزریق کودال

• عدم توانایی قرار گرفتن در حالت افقی

در صورت داشتن بیماری همراه از جمله دیابت و نارسایی احتقانی قلب، حتما پیش از تزریق با پزشک خود در میان بگذارید.

تزریق برای چه کسانی است؟
 بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر، دژنراسیون دیسک، تنگی کانال نخاعی، می توانند برای درمان خود از این تزریق استفاده کنند. همچنین این روش در کسانی که دچار درد حاد و مزمن کمر هستند، می تواند یک گزینه درمانی غیرجراحی باشد.

آمادگی های قبل از انجام تزریق کودال

• نتایج هرگونه تصویربرداری (MRI، CT Scan و…) و تست های آزمایشگاهی را قبل از انجام تزریق در روز ملاقات پزشک، بهمراه بیاورید.
  • لیستی از تمام داروهای مصرفی فعلی خود بیاورید (شامل داروهای بدون نسخه و ویتامین ها نیز می شود. درصورت سابقه بروز هرگونه حساسیت به داروها، آن را با پزشک خود درمیان بگذارید.
  • ممکن است از شما خواسته شود ۴-۸ ساعت قبل از تزریق چیزی نخورید.
  • بارداری خود را حتما با پزشک درمیان بگذارید.

حین تزریق

تزریق فقط چند دقیقه طول می کشد، اما به طور کلی ممکن است ۳۰-۶۰ دقیقه زمان بر باشد.

• حین تزریق بیدار خواهید ماند.
  • علائم حیاتی شما از طریق دستگاه مانیتور می شود.
  • به شما داروی آرام بخش تزریق می شود.
  • از شما خواسته می شود به روی شکم بخوابید و در نزدیکی محل تزریق، بی حسی تزریق می شود.

بعد از تزریق

به هیچ عنوان تا ۲۴ ساعت پس از تزریق رانندگی نکنید و فعالیت سختی انجام ندهید.
در صورت صلاحدید پزشک از فردای تزریق، می توانید به فعالیت های عادی خود بازگردید.
مدت زمان اندکی پس از تزریق، می توانید رژیم غذایی و برنامه دارویی خود را از سر بگیرید.
اگر در فاصله ۱۰ – ۱۴ روز پس از تزریق، احساس بهبودی نداشتید، برای ارزیابی به پزشک خود مراجعه کنید

خطرات و ریسک فاکتورها

عوارض ناشی از تزریق کودال بسیار کم است. به ندرت ممکن است عوارضی از قبیل خونریزی یا عفونت در محل تزریق رخ دهد.
ممکن است شما در طی ریکاوری درد شدید یا سردرد را احساس کنید.همچنین ممکن است طی مدت کوتاهی دچار بی حسی و مور مور شدن در ناحیه تزریق شوید.